Moment 22 liksom....

Har nu suttit och lyssnat på radion hela morgonen och diskussioner om feminism har rullat någon timma eller två.... Är det bara jag som är trött på den eviga diskussionen?? Med risk för att få en del som läser på dåligt humör med mina åsikter, så gör jag det här inlägget  ändå.... Det är ju min blogg och mina tankar. Och jag har i nga som helst problem med dom som inte tänker som mig, utan är faktiskt glad över att vi alla tänker olika.

Viss del i den diskussionen är ju något att tjata om tycker jag och det har ju med jobb och löner att göra. Självklart ska kvinnor och män som gör samma jobb ha samma lön, inte snack om saken. Men är det inte upp till var och en hur man vill ha sitt liv på hemmaplan??? Vill kvinnan baka och laga mat så vill hon, och vill mannen meka med bilen så vill han. Vart är problemet liksom?? Och oftast (observera att jag inte sägar att det ÄR så, men oftast) så är vi ju lagda mer åt olika sysslor. Men visst finns det ju absolut tillfällen, då det är totalt tvärtom, där kvinnan gillar grovjobbet och mannen älskar att stå i köket. Men det är ju just min mening...

Är inte det upp till var och en?! Möjligheterna ska finnas för att göra sina egna val, men ska man verkligen lagstadga att pappan ska VARA pappaledig?! För att det är mer viktigt med jämställdheten ,än vad som funkar för familjen? Don´t get it... Är själv uppväxt i ett hem där mamma har funnits hemma och jag vet att det gav mig en stor trygghet.. Är det så fel??? Nä ja hajar det inte... För mig blir den frågan ett ständigt moment 22. Hur du än vänder och vrider på det så kan man inte tvinga folk att vara nått dom kanske inte är.. För så ser jag att det blir att behöva styra upp familjer hur dom ska leva och vara.

Och vad är det egentligen för fel i om kvinnan vill vara hemmafru? Är det sådan skam i dagens samhället att man vill finnas för barnen och bygga ett tryggt hem där barnen alltid vet att dom har någon....OM det är så att ekonomi och andra problem inte ställer till det vill säga?!

Samma är det när det gäller ungdomar och jobb. Hur i himmelen ska ungdomarna få jobb om vi fortsätter höja acceptansen på att  vi får stanna på jobbet längre och längre upp i åldrarna.. vaddå pension??!  Vore det inte justast mot alla att sänka pensionsåldern och låta ungdomen ta för sig.. istället för att hacka på att dagens ungdom inte vill jobba?! Jobba vart?? Och en annan sak som man som studerande fått upp ögonen på nu är känslan av att har du haft problem som barn i skolan, så ska din chans som vuxen också bli ifrågasatt... Är det så simpelt att människan får en chans i livet och är du så dum att du sumpar den får du skyll adig själv.. Oavsett om du är 16 år när det valet ska göras för resten av livet....

Men man tänker ju även på vilken syn som finns på dom som studerar... Är det bara "Lallande-människor" som inte på nått vis behöver ledigt under ett helt år? Om du jobbar på kontor, så har du rätt till 5 veckors semester under året.. Men som studerande, där dagen egentligen inte ens är över när du går hem från skolan, utan kan kräva måååånga timmar ut på natten ibland för att fixa det du ska, så har du inte rätt till en veckas ledigt under sommaren ens... Hur tänker man då??? Lekskola?? Skyll dig själv?! Eller vad??

Ja just nu snurrar många tankar i huvudet och funderingar som jag kan spinna på ordentligt.. Men tror inte ni vill ha riktigt alla dom tankarna och orden jag har i huvudet ,så jag stannar här just nu....

Men den röda tråden i allt det här är trots allt; Hur tänker man då?!



Kommentarer
Postat av: Tina

Du har många poänger där Annette. Ta mig te.x som sökt in på högskolan nu. Jag kommer inte att ha semester nu på flera år. En student kan oxå behöva lite ledighet....men icke sa Nick

2010-05-22 @ 13:14:28
Postat av: Helen

Jag håller helt med dig. Förstår inte heller den här hetsen runt jämnställdhet. Vi är väll födda med olika gener och var är felet så länge båda parter gillar det dom gör.

I vårat hem är det dock lite tvärtom...jag skruvar och fixar och Fredrik lagar ofta mat. Det funkar för oss men inte för alla.

Ha en skön pingst helg.

Kram

2010-05-22 @ 15:13:20
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Heyli

men HEJ!! nä de va inte igår inte! kul att du gillade min "nya" design :) roligt att du bloggar igen också!



jag tror absolut att det kan ha lite med vädret att göra, märkt att nu då solen kikat fram lite då och då så mår man faktiskt mycket bättre!



hoppas du har det bra med, kramkram!

2010-05-24 @ 01:22:00
URL: http://heyli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0