Jantelagen/ Gyllene regeln

Go morron mina vänner!!



Ny dag och nya huvudbryn om vad man ska fördriva tiden med.... 
Är lätt uttråkad och rastlös så något MÅSTE jag göra innan jag blir TOKIG!!!

Någon som har förslag kanske???



Läste precis i Aftonbladet om Våran underbara Jantelag, som en hel del människor totalt missbrukar, bara för att dom TROR sig veta vad den handlar om.... MEN, än en gång fick jag det bekräftat, att vissa fattar inte alls vad dom pratar om och syftet med den. Och med ett härligt leende på läpparna kan jag bara tycka synd om dom som utnyttjar den för att må så förbannats mycket godare själva.. Stackars satar... Och istället för att se på mig som en så kallad jantelagare som en viss person tycker, kan jag sträcka på mig och känna att denna personen helt och hållet tolkat den "lagen" fel.

Jag tror inte att jag är mer än alla andra utan anser bara att jag kan få lov att vara mig själv och inte behöva rätta mitt liv efter hur andra skulle ha levt det. För gissa om jag skulle gjort olikt dom i deras situationer också då. Åtminstonde låter jag andra människor få ha sina åsikter och sitt sätt att hantera sitt liv på bästa vis. Men jag tillåter inte elakheter och orättvisor. Så klassas jag för jantelagare för det, så okej, då ska jag nog sträcka på mig och vara stolt i stället.

Empati,värme,  ärlighet, kärlek, förståelse och medmänsklighet är några livsviktiga egenskaper för mig och människor utan just det är svårt för mig att vara trevlig mot. That´s me!! Kalla mig bitch, räpa, diva eller vad du nu vill men jag själv är ganska stolt över dom egenskaperna.

Tycker ju att en person som tro sig veta bäst och alltid ska råda andra till hur dom ska leva,
mer är slav under jantelagen. OCH absolut feltolkat den HELT!!

Lite utdrag ur texten i Aftonbladet....

"Jantelagen är ett koncept skapat av den danskfödde författaren Aksel Sandemose i boken "En flykting korsar sitt spår" från 1933. Den formulerar i ord den oskrivna lag som säger att man inte ska sticka upp och tro att man är bättre än andra. Det är också ett uttryck som från den dag det först såg dagens ljus har missbrukats av människor som tror sig vara förmer än andra. Således adopterades idén ögonblickligen av den svenska överklass som under 1930-talet såg demokratiska reformer som ett hot mot sitt eget överflöd.

I själva verket har jantelagen ingenting alls med missunnsamhet att göra.

.......måste där ändå finnas någon form av restriktioner mot en alltför vidlyftig egoism. Vi kan inte hävda alla människors lika värde om vi i nästa andetag kritiserar jantelagen. Och även om Sandemose kände sig kränkt av att höra uttryck som "du skall inte tro att du är bättre än vi" (det vill säga än någon annan) är det faktiskt en ytterst sund tes. För varför i hela friden ska vissa människor nödvändigtvis tro att de är bättre än andra? "



Varför överhuvudtaget inte bara leva efter den Gyllene regeln och allt skulle vara SÅ mycket enklare.

Så med dom mycket visa orden avslutar jag det här inlägget....



Den är i alla fall mitt livs motto!!




Kommentarer
Postat av: Anonym

ja, det är en bra grund det att ha med sig. Fungerar alltid! :)



Allt bra med dej annars?

Kram!

2009-05-23 @ 13:32:46
Postat av: Erling Hellenäs

Hej !



Jag har väl kommit fram till att det är Jante och inte Duktig som är den överlägnse typen, att Duktig inte behöver vara speciellt uktig, utan bara bättre på någon liten grej samt att Jantelagen handlar om maktkamp.

Se bifogade bloggartikel. Det finns några till liknande på min blogg, bland annat en som visar att produktiviteten kan bli mycket högre utan Jante.



Med vänliga hälsningar



Erling Hellenäs


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0